زگیل تناسلی چیست؟ شناخت و پیشگیری سریع از HPV

مجله پزشکی و سلامت

بررسی مقالات پزشکی

زگیل تناسلی چیست؟ شناخت و پیشگیری سریع از HPV

mm
مجله پزشکی و سلامت بررسی مقالات پزشکی

زگیل تناسلی چیست؟ شناخت و پیشگیری سریع از HPV

زگیل تناسلی چیست؟ شناخت و پیشگیری سریع از HPV

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی، به وجود‌آورنده بیماری خطرناک زگیل تناسلی است. در این مقاله می‌خواهیم به شما تمامی چیزی که باید در مورد این بیماری از چیستی آن تا راه‌های پیشگیری‌اش بدانید را توضیح بدهیم. با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک بیماری است که انسان در اثر راه یافتن ویروس پاپیلومای به بدنش دچار آن می‌شود. اصولا رایج‌ترین نشانه زگیل تناسلی، به وجود آمدن یک سری زائده‌های گوشتی است که روی مناطق تناسلی دیده می‌شود. چیزی مثل تصویر پایین:

 

مهم‌ترین راه انتقال این بیماری به افراد، رابطه جنسی با فردی است که ویروس را در بدن خودش دارد.

آیا همه افرادی که زگیل تناسلی دارند، می‌توانند متوجه بیماری‌شان شوند؟

یکی از بدترین خبرها در مورد hpv این است که خیلی از مبتلایان به آن اصلا متوجهش نیستند! چراکه در خیلی مواقع فرد بیمار حداقل تا مدتی اصلا ‌زگیل‌ها را روی بدن خودش مشاهده نمی‌کند.

همینطور در بعضی افراد زگیل‌ها به اندازه‌ای کوچک و ریز هستند که مشاهده نشده و فرد را از وجود بیماری مطلع نمی‌کنند. بنابراین نمی‌توان گفت که اگر فردی زگیل روی بدن خودش ندارد، الزاما به این بیماری مبتلا نیست.

از کجا بفهمیم به hpv مبتلاییم؟

همانطور که بالاتر هم گفتیم، متاسفانه خیلی مواقع ممکن است شما ویروس hpv را بدن داشته باشید اما متوجه آن نباشید. بنابراین باید برای تشخیصش به پزشک مراجعه کنید.

متخصص اورولوژی برای تشخیص، ابتدا سوالاتی در مورد روابط جنسی‌تان از شما پرسیده، سپس علائمی مثل ترشح مایع از واژن، خارش در ناحیه مورد حمله ویروس، خون‌ریزی، سوزش و... را بررسی می‌کند. در نهایت برای اطمینان بیشتر، ممکن است پزشک تست پاپ یا همان پاپ اسمیر تجویز کند.

راه پیشگیری از زگیل تناسلی چیست؟

مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، احتیاط در رفتارهای جنسی است. اول از همه این که به هیچ عنوان در دیدار اول با طرف مقابل رابطه جنسی نداشته باشید.

سپس مطمئن شوید طرف مقابل قبلا با افراد زیادی رابطه جنسی نداشته و در خطر ابتلا به hpv نبوده، در نهایت هم برای احتیاط بیشتر، در رابطه از کاندوم استفاده کرده و همینطور رابطه دهانی برقرار نکنید. چراکه hpv صرفا مختص ناحیه تناسلی نیست و می‌تواند به دهان، لب و زبان هم منتقل شده و زگیل‌های بسیار بدی در این ناحیه ایجاد کند.

بعد از اینکه مطمئن شدید رفتارتان در روابط جنسی کاملا امن است و اقدامات خطرناکی انجام نمی‌دهید، برای کاهش احتمال ابتلا به آن، از واکسن hpv استفاده کنید.

واکسن زگیل تناسلی چیست؟

 

ببینید، تا الان نزدیک به 100 تیپ از ویروس hpv توسط پزشکان شناخته شده. اما از این تعداد، بعضی‌ها کم‌خطر بوده و بعضی دیگر بسیار خطرناکند. تا جایی که بعضی از آنها حتی می‌توانند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و... در بدن انسان شوند.

پزشکان توانسته‌اند تا الان درمان حدود 9 تیپ از این ویروس را کشف کرده و با تزریق واکسن، بدن را در مقابل آنها مقاوم کنند. واکسن زگیل تناسلی با نام واکسن گارداسیل شناخته می‌شود. البته این واکسن خودش 3 تیپ مختلف دارد.

واکسن گارداسیل 2 کاناله که بدن را در مقابل دو تیپ ویروس، واکسن 4 کاناله که بدن را در مقابل 4 تیپ و در نهایت واکسن 9 کاناله که بدن را در مقابل 9 تیپ رایج و خطرناک از این ویروس مقاوم می‌کنند.

از کجا واکسن گارداسیل بخریم؟

اگر واکسن گارداسیل دو کاناله می‌خواهید که کافی است به سراغ داروخانه‌های معتبر کشور بروید، چون این واکسن تولید داخل است و تهیه آن کار سختی نیست.

اما اگر برای مقاوم کردن بدن در مقابل انواع دیگر ویروس به‌دنبال واکسن‌های 4 کاناله و 9 کاناله هستید، باید به مراکز پزشکی معتبر مراجعه کنید. چراکه واردات واکسن زگیل تناسلی خارجی، به دلیل وجود تحریم‌ها کمی سخت است و عملا هر مرکزی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. یکی از معتبرترین مراکزی که در ایران اقدام به واردات این واکسن کرده، کلینیک اورولوژی یوروطب است.

متاسفانه تا امروز درمان 100 درصدی برای همه تیپ ویروس hpv شناخته نشده، بنابراین عمل به راهکارهای محتاطانه برای پیشگیری از ابتلا به آن و همینطور تزریق واکسن گارداسیل، یکی از بهترین ‌انتخاب‌هایی است که می‌توانیم در قبالش داشته باشیم.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مطلب ابتدا فهمیدیم که زگیل تناسلی چیست، سپس با نشانه‌ها و نحوه درمان آن آشنا شدیم.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 9 خرداد 1400 | 15:42 | نویسنده : mm |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.